MIAT-filmpje verkozen tot publiekslieveling

De Beeldcapsule

Het MIAT nam dit najaar deel aan het project De Beeldcapsule. Het Vlaams Instituut voor Archivering VIAA wil zo het digitale erfgoed van Vlaanderen bewaren en toegankelijk maken. Wij zonden het reclamefilmpje van Spéciale Palm uit de jaren 1950 in. Het filmpje is gisteren uitgeroepen tot één van de 5 meest gekozen beelden en krijgt een plekje in de Beeldcapsule 2115.  

Drink Spéciale Palm

Wij vonden in ons beeldarchief één van de eerste reclamefilmpjes. Deze doken al snel op na de opkomst van de televisie in de jaren 1950. ‘Dit reclamefilmpje voor Palm werd in de cinemazalen tussen de verschillende delen van de filmvoorstelling afgespeeld. Tijdens de entr’acte, zoals men vroeger zei,’ vertelt collectiebeheerder Pieter Neirinckx.

Die eerste reclame zag er heel anders uit dan nu. Typisch was toen het gebruik van poppetjes. In dit eenvoudige filmpje wordt nog – zonder waarschuwingen – bier gepromoot. Na enkele jaren kwamen er regels rond publiciteit. Reclame voor genotsmiddelen, zoals tabak en alcohol, werd aan banden gelegd. Er kwamen ook regels voor reclame gericht op kinderen of reclame voor medicijnen.

Wat wil jij tonen aan mensen binnen 100 jaar?

De afgelopen eeuw werd ons leven voor het eerst vastgelegd in bewegend beeld. Om te vermijden dat deze schat aan audiovisueel archiefmateriaal verloren gaat digitaliseert VIAA dit waardevolle erfgoed. Het project De Beeldcapsule toont een selectie van 50 authentieke beeldfragmenten uit de rijke Vlaamse archieven.

Het filmpje ‘Drink Spéciale Palm’ bleek de publiekslieveling en haalde de top vijf van de meest gekozen filmpjes. De Beeldcapsule engageerde ook 18 bekende ‘cosmonauten’ om hun beeldcapsule samen te stellen. Het ‘Spéciale Palm’-filmpje kreeg een plek in de favoriete tijdsbeelden van Sven Gatz, Marc Reynebeau en Joy Anna Thielemans.